San Fransisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Huub Hilgers - WaarBenJij.nu San Fransisco - Reisverslag uit San Francisco, Verenigde Staten van Huub Hilgers - WaarBenJij.nu

San Fransisco

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Huub

07 Mei 2015 | Verenigde Staten, San Francisco

Gister hier al aangekomen. Uiteindelijk hebben we besloten niet via de Tioga pas Yosemite te verlaten. De weg erheen is al 3 uur, en dat stuk moeten we dan ook weer bovenlangs terug. Iets te veel van het goede. Doen we een volgende keer : )
Yosemite heeft op ons een grote indruk achtergelaten. Wat mij betreft komen we hier terug, blijven dan langer, wandelen we meer, overnachten in het park in een tent(je). Echt grote wilde beesten hebben we niet gezien. Herten, talloze lizards, eekhoorns, vogels maar geen beren. Hooguit die voor het hotel, zij zijn in ieder geval niet gevaarlijk en ook wel lief (vind ik).
De TomTom geeft ons bij het plannen van de route de keus, tolweg ja nee. Betsy kiest voor Nee.
De reis naar SF verloopt gedeeltelijk nog door het park, een stuk dat niet zo spectaculair is maar er wel bij hoort. Grote gedeelten daarvan hebben te lijden gehad onder een brand (2 jaar geleden). Op de grond wel nieuwe aangroei maar het geheel doet nog doods en arm aan. Onderweg komen we binnen het park diverse ‘road constructions’ tegen. Regelmatig is er slechts verkeer mogelijk over één kant van de weg. Ff wachten dan. Opvallend is hoe rustig iedereen bij zoiets blijft. Nergens een onvertogen woord. Nadat we het park verlaten hebben verandert het landschap ook. Zachter, glooiender, begroeit met (dor) gras. Of geweldig grote gebieden die omgetoverd zijn tot akkerland, sinaasappels, noten, noem maar op of ze zijn er, fruit, aardbeien, frambozen , alles is er te koop. Onderweg komen we Tracy (blvrd) nog tegen. Tegen 14.30 zien de SF bay. Dan duurt het nog wel ff voor wij bij ons hotel zijn. We komen er nu ?? achter wat de tolweg betekend zou hebben. Dan steek je de Bay over met een (tol)brug, scheelt zo’n 50 Ml rijden. Maar ja, op deze manier doen we een rondje ‘onderlangs’ om bij het centrum (ons hotel ligt vlak bij het Cable Car (CC) Museum) te komen. Ook hier is de TT wel gemakkelijk. We komen zonder problemen bij ons hotel aan. Kiezen (weer) voor Valet-parking en onze bagage wordt bovengebracht. Heerlijke luxe.
Na het uitpakken van de nodige dingen op weg naar Fishermans Wharf (FW). Onderweg kopen we een 3 daagse kaart voor de Cable Car, de trolley en de bus (all public transportation). Kunnen we alle kanten uit. We lopen naar FW. Heuveltje op heuveltje af (lijkt de trail in Yosemite wel al dat stijgen en dalen). We worden beloond met een schitterend uitzicht op de Bay. De Golden Gate Bridge en Alcatraz. Verder wordt het gewoon flaneren over the Wharf en met de CC terug naar het Hotel. Daar is om 17.30 een gratis glas wijn te krijgen, die gaan we dus niet missen. Het wachten op de start van de Cable duur lang en we moeten daarna nog 6 bloks lopen. Ik word al zenuwachtig. Gaan we het hotel nog halen voor 18:00? Om 17.55 komen we binnen. Net op tijd voor één glaasje wijn. Pfff.
Verder niet veel meer gedaan. Appen met de kinderen, die hebben een hotel in Lombard Street gevonden. Belevenissen uitwisselen van de afgelopen paar dagen. Zij hebben dezelfde dingen gezien als wij alleen in een ander tempo : ).
Verder nog op zoek geweest naar een wasserij. In het hotel kost het wassen van een onderbroek zo’n $ 7,-- (een damesonderbroek is goedkoper (??).
7 mei San Francisco dag 2
Om 08.30 zitten we te ontbijten in een klein tentje gerund door 2 Chinese dames. Leuk, lekker. Vervolgens op weg naar de laundry. Snel gevonden, er zijn er genoeg. Ff uitzoeken hoe het werkt, dollars inwisselen voor quarters en de was kan beginnen. 30 minuten programma, 30 minuten drogen, kind (of ik) kan de was doen. Wij blijven zitten, er zal eens iemand aan onze…. komen., De locals komen en gaan weer. Komen terug als was bijna klaar is. Maar in ieder geval, wij kunnen de rest van de vakantie er weer tegen. Met de CC richting North Beach op naar Coit Tower. Het zicht is, zoals we er achter komen als we daar zijn, vandaag niet zo mooi (niet helder, je kunt niet ver van je af kijken). Om dan voor $8,-- pp (trouwens ik mag iets goedkoper 62 ) met de lift naar boven te gaan, dat doen wij zuinige Hollanders dus niet. We gaan op zoek naar Crookedest Street, onderdeel van Lombard Street. Hier kunnen auto’s niet rechtsreeks op en af rijden. Er is een auto, ezel pad van gemaakt.
Overigens: SF kenmerkt zicht door de lange rechte straten die heuvel op en heuvel af lopen. Parkeren doe je de heuvel op in de achteruit met je achterwielen richting trottoir. Heuvelaf de neus voorop, de wielen naar de stoep gekeerd. Wandelen op zulke wegen is dus een uitdaging. Gister had ik het over de trails, vandaag is het gewoon best veel (en vooral omhoog naar ons idee).
We sjouwen wat af. Fishermans Wharf, nu naar pier 39, de zeeleeuwen bekijken, iets eten, drinken, zitten genieten. Onderweg komen we allerhande aanbiedingen tegen van rent a bike en see the Golden Gate. Gaan we morgen doen. Slenteren of FW, op zoek naar souvenirs, cadeau ’s voor ….?
We willen de CC naar ons hotel nemen ( is dan ook nog 6 blocks lopen) zien dat er bij de start heel veel mensen staan, kiezen ervoor een-twee haltes verder te lopen. Rijdt de G.V.D. CC ons voorbij omdat ie te vol is. Moeten wij de verrotte bult oplopen. Niet leuk. Komen we op tijd voor de wijn in ons hotel aan. Slaan die we over. Ff uitrusten. 20.319 stappen (=18 kilometer) gelopen).
Verhaaltje, foto’s, straks naar Little Italy .
Of ik nog toekom aan d foto’s weet ik no (zeker). De Galzone bij Galzones in Little Italy, de wijn en de Tiramisu waren voortreffelijk. De CC bracht ons veilig thuis. Zo’n dag ff hier en ff daar kijken maakt toch een dag met veel stappen ( 26.349 = 21,38 kilometers wandelen, inclusief het loopje naar de laundry en zo).

• 07 Mei 2015 - 13:32

Ans Van Neste:

Mijn zwager zegt altijd: je draait de onderbroek maar een keer om. Kan ie nog een dag mee. Mooi he? Zien jullie ook zoveel daklozen c.q. zwervers in San Francisco? Een aanrader is Alamo Square en Haight street en natuurlijk Golden Gate park. Veel plezier en smeer maar ooievaarskuitenvet op je kuiten dan kun je alle heuvels aan.

• 07 Mei 2015 - 18:05

Huub Hilgers:

Ans, bedankt voor de tip, we gaan op zoek naar de ooievaar :)

• 08 Mei 2015 - 00:14

Janny Hilgers:

Wat een prachtig verslag weer van jullie reis,Huub je hebt talent !! Ik wandel rij met jullie mee alsof ik erbij ben en geniet. ff wat anders, zal ik het artikel vd volkskrant opsturen of heb je dat al?
    Nog veel mooie ervaringen daar n tot het volgende verslag, liefs Janny

• 08 Mei 2015 - 07:29

Huub Hilgers:

Hoi Janny, Fijn dat je onze verhaaltjes leuk, de moeite waard vind. Het artikel in de Volkskrant heb ik inderdaad gemist. Breng je het mee naar het familieweekeinde, zou mooi zijn
    Huub / Betsy