San Francisco China Town, Monterey - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Huub Hilgers - WaarBenJij.nu San Francisco China Town, Monterey - Reisverslag uit Monterey, Verenigde Staten van Huub Hilgers - WaarBenJij.nu

San Francisco China Town, Monterey

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg Huub

09 Mei 2015 | Verenigde Staten, Monterey

De wekker op tijd gezet. Onze laatste activiteit in SF is een bezoek aan China Town onder begeleiding van een gids. Tijdens onze zwerftochten zijn we wel in de buurt geweest van CT maar zijn er niet ingegaan. Vandaag dus wel. Een geboren Chinees (Alex Fong) leidt ons rondt. Zij verhalen zijn doorspekt van zijn jeugdherinneringen. De Chinese les die hij verplicht (ouders) moest volgen na afloop van elke schooldag nog 2 uur Chinese les. Spreken en vooral schrijven. Dat terwijl de jongens waarmee je overdag mee naar school bent geweest buiten leuke dingen doen. Toch is hij blij met de kennis en de cultuur die hij op de Chinese school heeft opgedaan. Natuurlijk ook een verhaal over de grote brand in 1806. De Chinese wijk is toen opgeofferd is als brandgang. Verder over de levensstijl van de huidige Chinees, de emigranten (50.000), die nu nog binnen de 24-blocks van China Town wonen. Bijna geen privacy, geen wasmachine, geen koelkast, huizen per kamer verhuurd, douche en keuken gezamenlijk. Ik/wij moeten er niet aan denken. Het verklaart wel de grote hoeveelheid kleine en grotere mini-shops waar allerhande dagelijkse dingen te koop zijn. Ook het aantal wasserijen is groot. Onze gids laat ons kennismaken met de apotheek, alles op basis van kruiden, de natuur. Een koekjesfabriek (ook warm zijn de gelukskoekjes lekker) en met de lokale Chinese winkel. Daar wordt van alles verkocht, verse groenten, ingevroren vis, en vlees en groenten maar ook verse (?) vis en vlees, inclusief levende kikkers en schildpakken . Een drukte van belang maar dat is dan ook logisch bij het gebrek aan koelkasten. We komen ook bij een paar pleintjes waar mensen (families, elkaar ontmoeten. De huiskamer die thuis ontbreekt wordt gezocht en gevonden op de diverse pleintjes.
10 Jaar geleden zijn Betsy en ik ook in China Town in Sidney geweest. Daar heerst een veel drukkere, jachtigere sfeer. Hier is het meer ‘live and let live’, veel prettiger. We bezoeken nog een boeddhistische ‘kerk’ die de hele dag open is. Mensen komen er om hun respect te tonen aan god en aan de doden. Overigens het eren van de overleden familieleden heeft in de Chinese cultuur veel meer waarde dan bij ons. Er komen heel veel does en don’ts bij kijken.
De wandeling wordt afgesloten met een lunch. De moeite waard, aanrader als je ooit in SF komt.
Tegen 13.30 zijn we bij ons hotel terug. De koffers staan op ons te wachten, de auto wordt voorgereden. Als snel worden we opgenomen in het zaterdagse verkeer van SF. De eerste 48 ml (dan zijn we SF nog niet uit) is het druk. Na 60 Ml wordt het rustig(er). Begint er wel een lampje te branden. De bandenspanning is niet goed. Nu had ik onderweg al eerder de linker voorband watlucht ‘bijgegeven’ maar toen wist ik nog niets van een lampje. Met behulp van het autoboekje komen we er achter wat te doen en na het oppompen van de banden gaan we weer vol vertrouwen verder.
Tegen 16.30 bij ons hotel.
Een heel sjiek hotel deze keer. In plaats van een gewone hotelkamer een maisonnette begaande grond open haard, extra (opklap) bed, extra douche) ruime bank en bureau en TV, Koelkast en magnetron, het kan niet op.
2de flour Masterbedroom, grote ligbank, 2de TV , badkamer met bad. Wat een luxe. Heerlijk. Dat wordt genieten vanavond.
Eerst nog ff naar het winkelcentrum aan de overkant van de straat. + 75 winkels. En een Whoole Foods. Alles wat luxe vertegenwoordigd is er te krijgen. We kijken onze ogen uit, kopen diverse stukjes kaas, wijn, soep en toastjes. We genieten nu al.

• 10 Mei 2015 - 13:10

Annelies !:

en : lekker geslapen ?
    ik ben benieuwd, Betsy, hoeveel boeken heb je kunnen lezen op de E-reader ?

• 10 Mei 2015 - 20:06

Ans Van Neste:

Het blijft mooi jullie verhaal en wij genieten hier thuis natuurlijk volop mee. Lekker eten, goede drankjes en veel te beleven. Prachtig toch? We zijn weer benieuwd naar jullie volgende verhaal. Dat zal wel genieten zijn op de weg langs de kust. Groetjes, Ans

• 10 Mei 2015 - 20:38

Mirjam Meijer:

Hoi Huub en Betsy,
    Mooi om jullie verhalen te lezen, vooral omdat wij over 2 maanden een vergelijkbare reis gaan maken. De sfeer van de verschillende plekken geeft mij alvast veel voorpret.
    Nog heel veel plezier!
    Mirjam Meijer

• 11 Mei 2015 - 05:38

Huub Hilgers:

Hoi Mirjam, mooi dat we een steentje kunnen bijdragen aan jullie pret.
    En:
    de werkelijkheid is natuurlijk veel mooier :)
    Ans
    Gister hebben we door he gedoe met de bandenspanning een groot deel van route 1 gemist, gaan we morgen goedmaken

Tags: china town